joi, 31 octombrie 2013

Despre alaptare la noi-Partea I


   Citeam zilele trecute un articol despre alaptare iar in primele randuri autorul cita un studiu al Organizatiei Mondiale a Sanatatii:12% dintre romance isi alapteaza pruncii exclusiv cu san in primele sase luni de viata.Doar 12%,pe cand rata alaptarii la san in tarile nordice depaseste 50%!In comentariile articolului respectiv se iscase o controversa,si anume,multi cred ca aceste date nu sunt reale,ca romanul,om sarac,nu isi permite sa cumpere formulele de lapte de pe piata.Nu vorbim aici de femeile din zona urbana,cu o facultate terminata,cu un grad mai mare de acces la informatii si o situatie materiala infloritoare,vorbim de populatia predominanta inclusa in studiu,care se afla in zona rurala.Vorbim despre lipsa educatiei,prejudecati char si lene,nu neaparat despre lipsa banilor,care pentru romani,eu personal,nu cred ca este principala problema de existenta.Deci da,eu cred ca acest studiu reflecata perfect situatia de la noi.

   Mamica fiind,cercul care ma inconjoara este alcatuit din femei cu copii sau mame,mai tinere,mai batrane,mai sarace,mai sarace cu duhul,mai educate sau mai putin.

   Exemplele negative mi-au ramas intiparite in minte:

Vecina de la bloc:
“-Uite-te si tu ce pietroaie sunt,cum sa stau cu ele asa,ma doare de nu mai pot…pompa asta nu e buna de nimic…e lasa ca i-am dat lapte praf aseara si stii ce bine a dormit?!Creste oricum,doar nu o sa iasa presedinte;ii dau ce ii dau lapte de asta,formula cum ii zice si dupa,lapte de vaca,ce are,noi cu ce om fi crescut!?”

Cosmeticiana:
“-Eu i-am dat celui mic lapte de la mine o luna si m-am chinuit oricum destul,m-am muls,pur si simplu nu suportam sa suga de la mine…”

Amica:
“-O sa vezi tu cum o sa fie,o sa imi spui tu…cu biberonul e mult mai simplu,bagi apa la microunde,amesteci cu praful si gata,nu iti mai bati capul!”

Mama:
“Uite-te la tine,esti palida,nu te odihnesti,nu mananci cum trebuie,mai da-i si biberon,gandeste-te si la tine.”

   Din fericire in jurul meu sunt si mamici care isi alapteaza copiii sau si i-au alaptat pana la 1 an si chiar mai mult,mamici care m-au influentat in bine si care m-au facut sa inteleg ca nimic nu este prea greu pentru copilul meu.Proportia pe care eu o vad in jurul meu este undeva la 40-60 in favoarea mamicilor care renunta la alaptat din diferite motive.Mamicile de mai sus sunt reale;replicile m-au frapat pe moment si mi-au ramas in minte, m-au uimit la modul negativ,m-au facut sa inteleg ca fiecare femeie are ideea ei despre startul pe care il da in viata copilului si nimic si nimeni nu ii va schimba convingerile daca este nepasatoare.Nu ma intelegeti grestit,eu nu critic mama care nu stie,mama care nu poate,eu critic mama care nu vrea sau nu incerca si mai ales sistemul care este atat de invechit si delasator,prin oamenii ce il reprezinta,incat nu numai ca nu ajuta,ci pune piedici.

    In maternitate Natalia nu a avut parte de pieptul meu prea mult.Nu am avut rooming,adica nu am stat in aceeasi camera cu bebelusul meu;mergeam din trei in trei ore la alaptat.Era o chestie aproape imposibila pentru ca,bebelusii,la primul scancet,erau hraniti cu lapte praf,iar cand ii puneam la san erau deja satui si dormeau linistiti.In ceea ce priveste incurajarea si sprijinul cadrelor medicale privind alaptarea,va spun sincer ca au fost egale cu zero. Nu a venit nimeni sa imi explice ce trebuie sa fac,pur si simplu mi-au pus copilul in brate si m-au trimis sa il alaptez.La un moment dat a venit o asistenta si la insistentele mele,mi-a strans sfarcul intre degete,mi-a aratat colostrul si mi-a spus sa stau linistita ca"este suficient”.M-am gandit ca Eliasul nu are o sectie de neonatologie “prietenoasa” dar nici spitalele specializate in mama si copil nu ofera prea mult ajutor mamelor in ceea ce priveste alaptatul.Chiar de curand a nascut cineva apropiat la Polizu si am inteles ca a plecat din spital fara informatii si fara incurajari.

   Partea buna,daca se poate numi asa,este urmatoarela:copilul nu se va obisnui in doua zile de spitalizare cu biberonul si nici cu laptele praf.Este total gresit ce spun unele mame,copilului i s-a dat biberon in maternitate si acum refuza sanul!Daca,ajunsa acasa,ii vei dai copilului exclusiv san si iti vei dori cu adevarat sa ii oferi acest dar minunat copilului tau,asta se va intampla!Copilul se va obisnui cu tine,cu mirosul tau,va intelege ca tu esti mama si ca la sanul tau va gasi hrana si alinare.Mamici,nu va ingrijorati ca veti pierde “trenul” si nu veti reusi sa va creati o legatura cu copilul vostru datorita sistemului,legaturile importante si durabile se formaza in timp.Nu va ganditi ca veti simti o dragoste nemasurata pentru fiinta micuta inca de la prima vedere,bineanteles veti fi pline de emotie si de o tandrete speciala dar adevarata dragoste se va cladi in timp:prima noapte impreuna, primul zambet,primul sarut de piciorus…Asa ca,nu va descurajati,nu traim intr-o lume ideala dar putem sa facem lucrurile asa cum trebuie,important este sa ne dorim.

  In sarcina nu m-am gandint niciodata ca nu ii voi da san copilului meu dar in acelasi timp,desi citisem despre alaptat,nu m-am gandit ca o sa imi fie atat de greu.Initial am crezut ca nu am lapte,copilul se trezea des,iar eu ca mamica neexperimentata nu realizam daca suge ceva sau nu,daca e satul sau nu.Nimeni nu a stat sa imi explice ca in primele zile dupa nastere,de regula trei la o nastere normala,putin mai mult in cazul unei cezariene,este secretat colostrul,un fel de lapte de inceput,nepretuit pentru bebelus datorita substantelor cu rol important.Asa ca,nu o sa iti dai seama cat suge,important este sa o faca.Laptele va aparea odata cu asa zisa “furie a laptelui”.Sanii se vor intarii si modifica ca dimensiuni;personal eu pot spune ca aceste lucruri s-au intamplat la modul ingrijorator.Pur si simplu sanii mei erau ca doua pietre de moara,grei si durerosi,pielea era intinsa si sfarcurile sensibile la atingere.Imi cumparasem doua sutiene de alaptat de la H&M inca din sarcina si dupa doua purtari se largisera datorita  greutatii pe care trebuiau sa o suporte.In acele momente trebuie folosita pompa pentru a desfunda canalele,lucru foarte important pentru a nu aparea probleme importante ca si mastita.Uneori bebelusul nou nascut nu are suficienta forta pentru a trage si trebuie sa intervenim noi.Este greu si dureros,te vei chinui sa scoti cativa mililitrii de lapte,dar odata ce vei pune fluxul in miscare te vei simti mult mai bine atat fizic,pentru ca nu vei mai simti o presiune atat de mare,cat si psihic cand vei vedea ca va curge laptele pentru bebelusul tau.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu